Vardagsekologisk mat

Jag gick till den lilla kvartersbutiken nyss för att handla såna där småsaker som lätt glömts och ändå akut behövs, ni vet, och reflekterade medan jag plockade ihop mina varor över hur utbudet av ekologiska varor ökar nästan från dag till dag. Fler varuslag, och fler varianter av de olika varuslagen.

Och inte nog med det – de ekologiska varorna skyltas nu upp lika ivrigt som de där andra. Den ekologiska salsan står intill den andra salsan, och har en liten trevlig grön skylt på hyllkanten. De ekologiska bananerna ligger intill de andra bananerna, och har en trevlig liten flagga. Den ekologiska sojamjölken står mitt ibland den andra, de ekologiska äggen tar större plats på hyllan än de andra, och är synligare i sina designade kartonger.

Priset är ofta ungefär detsamma som på de där andra varorna, om de inte jämförs med lågprisutbudet (och som vi väl alla vet så finns det en orsak till att lågprisutbudet är just lågpris, och den orsaken är aldrig under några omständigheter att handeln vill göra en social insats) och glädjande nog är ofta de ekologiska varorna de som tar slut innan de där andra.

Och detta i ett område där varken miljö, ekologi eller långsiktig hållbaret är något som direkt står på agendan.

Jag gläds.

4 thoughts on “Vardagsekologisk mat

  1. Jag har läst diskussioner om var de ekologiska varorna bör stå-på sin egen hylla eller tillsammans med sina konventionellt odlade likar. Jag förespråkar det senare. Det gläder mig att din kvartersbutik tänker likadant.

    • Jag tänker som du och förespråkar det senare. Det första riskerar bli kontraproduktivt: det gemene man behöver ta ett par steg extra för att söka upp förblir något exotiskt, speciellt, ovanligt, udda och många människor undviker sådant i vardagen.

Hur tänker du kring detta?

