Besvärliga forskning!

Forskning är bökigt, besvärligt, krångligt. Ny kunskap, nya insikter, nya perspektiv tvingar oss att tänka på nytt sätt, göra på nytt sätt, reagera på nytt sätt, förhålla oss på nytt sätt.

Och ibland inse att det vi gjort hittills, utifrån vad vi vetat hittills, faktiskt inte alls är så bra. Fast vi menade väl. Och var pålästa. Upplevdes som kunniga.

Det är inte så konstigt om stoltheten får sig en törn. Om det tar emot att erkänna att området som låg till grund för auktoriteten numera är historia. Om det är svårt att sätta sig i skolbänken och lära om.

Men de nya horisonter den nya vetskapen öppnar upp är mödan värda. Nycklarna vi får av de nya perspektiven gör oss klokare, starkare, kapabla!

Besvärlig forskning som kullkastar gamla teorier är roligt!

Advertisements

6 thoughts on “Besvärliga forskning!

    • Mycket intressant, i synnerhet det ständigt återkommande argumentet att Hattie, i det här fallet, begränsat sig till den aspekt han begränsat sig till ‘trots att skolans uppdrag är så mycket bredare’. Ibland tycks det som det finns en föreställning att forskning som inte ger ett helt paket inte är något att ha, att den kan bortses ifrån, och det är synd.

  1. En mycket intressant diskussion med tanke på att vi ska ”driva en undervisning som vilar på vetenskaplig grund”. Och vilken forskning ska vi lita på? Cristina Robertson skriver följande om Hatties forskning: ”hans metaanalyser och tabeller anammas som om det vore sanningar. Skol-Sverige tycks ha fått en ny frälsare”. http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2012/05/02/larare-utforska-din-egen-praktik
    Ett år senare kritiserar Sten Svensson (PM maj 2013) Hatties modell eftersom den ”tar inte hänsyn till några faktorer utanför klassrummet” och då blir läraren ”ensam ansvarig för elevernas kunskapsutveckling”. Liknande kritik läser vi i Claes Nilholms artikel som Gertie citerar http://www.lararnasnyheter.se/PM_13_04s68debatt1.html
    Som jag skriver på min blogg http://violetadelundberg.blogspot.se/2012/05/forskning-till-vilket-nytta.html vår utmaning är att utveckla ett kritiskt tänkande när vi söker ny kunskap och forskningsverktyg som kan hjälpa oss att främja lärandet.

    • Tack för att du belyser den vanligt förekommande tankengången om ‘vilken forskning vi kan lita på’ Denna önskan om att komma fram till den punkt där det går att slå sig till ro och veta att världen inte förändras mer kan lätt hamna i vägen för det viktiga kritiska tänkandet, modet att ompröva och förändras med världen.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s