Pendelmagi

 

Trots natursköna omgivningar, lugn och stillhet flyr unga människor landsbygden för dyrare och trängre boende i städernas förorter. Att studierna upphör eller barnen kommer till världen hjälper inte landsortskommunerna i någon högre grad, beskriver Expressen i en tämligen lakoniskt resonerande artikel. I försöken att sätta fingret på formeln som beskriver denna rörelse belyser artikeln flera olika aspekter som de lokala företagarnas sätt att marknadsföra sig för att locka arbetakraft, den kommunala servicenivån, fastighetsägarnas agerande, köpcentrans påverkan på närbutikernas överlevnadsmöjligheter.

Men en av de riktigt tunga aspekterna nämns bara i förbigående, och reflekteras mycket lite över i texten i övrigt:

Lotta Gröning, politisk kommentator i Expressen, ser utvecklingen med egna ögon i Bergslagen, där hon bor. Många ungdomar lämnar orten så fort de kan och kommer inte tillbaka, särskilt kvinnor.

– Det är ingen miljö för dem. Kulturlivet är alldeles för fattigt. Miljön är grabbig och manlig med intressen som jakt och fiske. Inte så mycket av vare sig flärd eller kulturella inslag, som gör att folk vill stanna och bo kvar, säger hon.

Skulle det inte vara för att hon har möjlighet att åka mellan större städer och hemorten Norberg, skulle hon själv inte vilja bo kvar.

Det som gör det möjligt och uthärdligt att leva i ett litet samhälle, ja, kanske rent av trevligt även för unga människor med behov av större social och kulturell stimulans än att kväll efter kväll hänga utanför den nedstängda närbutiken, för människor med arbeten i staden som ändå kanske skulle kunna uppskatta omgivningarna är, som Gröning beskriver, möjligheten att ta sig därifrån vid alla tider på dygnet, alla dagar i veckan. En väl utbyggd, snabb, frekvent och skattefinansierad kollektivtrafik, helst i form av tåg (miljön, you know) lyfter ett samhälle från nivå avkrok till nivå mysig och idyllisk bostadsort inom bekvämt reseavstånd från skolor, utbildningar, arbetsmarknader, serviceinrättningar, kultur och stimulerande miljöer med nya människor.

Pendelns magi är att den ger möjlighet att smälta samman båda världarna. Lokala företagare får möjlighet att erbjuda högkvalificerade människor som inte vill isolera sig på landet anställning. Människor som vill arbeta i staden men ändå leva mitt i grönskan kan rent praktiskt göra det. Den som vill både bo och jobba i det lilla samhället behöver inte välja bort kultur.

Skattefinansierad magi. Och det är inte ens Science Fiction


4 thoughts on “Pendelmagi

  1. Jag önskar att vi diskuterade orsakerna till att urbaniseringen är så mycket snabbare i Sverige än i övriga Europa. Alliansens politik har varit att göra infrastruktursatsningar på storstäderna för att tillväxten är högst där. Man verkar inte alls fundera i termer hönan och ägget. Tillväxten kanske är störst just för att infrastruktursatsningarna görs där?

    • Går urbaniseringen verkligen långsammare i resten av Europa? Det visste jag inte, jag behöver tydligen läsa på lite här, härligt!

      Det är en intressant fråga du ställer. Jag undrar om det inte är så att just hönan och ägget är en väldigt lämplig analogi, och det är svårt att säga vilket som leder till vilket? En väl fungerande infrastruktur är en av de aspekter som gör livet lättare för människorna som lever och bor på platsen, oavsett om det är långt ute i ingenstans eller mitt i en storstad. Det är ju inte bara tiden det tar att förflytta sig från punkt a till punkt b som avgör om det är tungt att t ex pendla eller inte, hur bekvämt det är ombord, om det finns sittplatser, utrymme att ta av sig ytterkläder och förvara väskor och arbeta, hur hållplatsen är utformad och hur bekvämt det är att ta sig till hållplatsen väger också in. Infrastrukturen är det som avgör om även människorna som bor långt ute i spenaten har tillgång till kulturen, handeln, utbildningsmöjligheterna, kontaktytorna, mötesplatserna etc som storstaden erbjuder.

  2. I Japan har man faktiskt gjort så att man dragit infrastrukturen först – dvs på platser där det inte finns färdig bosättning. Det som då har hänt är att städer har vuxit upp kring järnvägen eller vägarna. I Frankrike får du skattelättnader, lägre energikostnader om du placerar ditt företag utanför storstadsregionerna. Som lärare kan man bli placerad någonstans de första åren. Först därefter får man välja var man ska bo och jobba. Vet inte precis under vilka förutsättningar det är så, men jag vet att det förekommer.

    • Ja, infrastrukturen är a och o. Jag är fånigt förtjust i att se brittiska husköparprogram, de hoppar runt på landsbygden och tittar på ponnyhagar och verkstäder och sovloft och pooler och allt vad det är, och varenda gång är det infrastrukturen som fäller avgörandet. Hur lång tid tar det att ta sig till London eller Bristol eller var de nu jobbar med pendeltåget, hur ofta går det, hur pålitlig är linjen, och hur långt är det till stationen? Och här i Sverige så låter vi järnvägen självdö av ålderssvaghet. Det verkar lite ogenomtänkt, gör det inte?

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s