Den där tiden på året när man bara vill stanna inne och mysa med en bok….

Solen skiner, grannarna skränar, gräsmattan behöver klippas, ljuset tränger sig skoningslöst in och sociala media fylls av bilder av glassätare. Jag får huvudvärk, ont i alla leder (och jag tänker skylla det också på solen tills motsatsen påvisas!) och längtar efter att tillbringa dagarna i mitt bibliotek med fönster mot norr, dricka vackra drycker i höga glas, önska det vore artonhundratal så att alla trädgårdsredskap vore handdrivna och trevligt tysta och försjunka i uppbygglig litteratur tills hösten är här.

Civiliserad biblioteksblomma kontemplerar de vilda blommornas otyglade framfart utanför i den brännande solen.

 

2 thoughts on “Den där tiden på året när man bara vill stanna inne och mysa med en bok….

  1. Jag förstår och hoppas att resten av våren iallafall kan bjuda på lite mulet väder. Det är dock skönt att veta att jag inte är ensam. Mina plikter kräver av mig att jag vistas i miljöer där inställningen är att älskar man inte sommar och sol så är man lite lustig. Mycket sorgligt.

    • Ja, lite lustig, lite udda, ständigt ifrågasatt. På ett nyfiket, fascinerat och inte alls otrevligt eller hotfullt sätt, men ständigt ständigt denna förundran kring huruvida det är ett elaborerat skämt med denna min ständiga följeslagare paraplyet.

Hur tänker du kring detta?

