Vad läser du denna vecka?

Det är den sista söndagen innan höstterminens schemalagda arbetstid rutar in tillvaron, och för att högtidlighålla detta gör jag ännu ett ambitiöst försök att dra igång en blogg-tradition: Veckans läsning.

Lite om någon av de böcker som lästs under veckan som gått, och jag tänker välja helt som det faller sig. En bok som gjort stort intryck på mig, en bok jag kämpat med, en bok som talats om i #bokchatt (där jag på grund av åska med dåligt tajming inte kunde vara med denna månad)

Mitt sommarprojekt går inte alls så fort och smidigt som jag tänkte mig, men det går framåt. Jag låter El Enigma ligga ett tag, inte för att jag inte tycker om den, utan för att det plötsligt gick upp för mig att det finns en bok av Carlos Ruiz Zafón jag inte läst:

 

 

så för tillfället är detta min spanskspråkliga läsning. Marina är utgiven som en ungdomsbok, men allt det jag älskar i Zafóns skrivande finns där – de fantastiska miljöerna, beskrivningarna av arkitektur, stämningen, den flytande berättarstilen, den skira kärleken, det dunkla, det mystiska, det där outsagda skrämmande som rör sig i skuggorna, det som läsaren anar närmast fysiskt.

Vad läser du den här veckan?

 

7 thoughts on “Vad läser du denna vecka?

  1. Jag läser ”Silvermasken” av Peter Englund. En kort biografi om Drottning Kristina. Läser den av två skäl, dels för att jag intresserad av henne, och dels för att jag ville rensa hjärnan lite (ungefär som när man doftar på kaffebönor när man provar parfym) innan jag ger mig på en ny fantasy-serie på engelska.

  2. Det gjorde du rätt i! Men kan man verkligen fortsätta sniffa på parfymer om man doftar på kaffebönor emellan? Blir man inte okontrollerbart kaffesugen? Det tycks mig som svårundvikligt.

    Vad tycker du om den? Jag gillar Englund, och jag gillar henne, det låter utan att veta mer om den än så som ett väldigt lovande koncept.

  3. Ja sådär. Jag var kanske inte helt fångad men tja, jag läste den när jag var på sjukhus så jag var väl lite disträ. Men den var perfekt för att flytta mig någon annanstans när det behövdes.

    Vill inte skriva mer än så, är så lätt att spoila av misstag.

    • Oh, det sista där är Zafóns adelsmärke för mig – hans miljöer, jag blir alltid helt kär i miljön i hans böcker, och Marina är inget undantag (so far)

  4. Ping: Mitt sommarprojekt – uppdatering | You're no different to me

Hur tänker du kring detta?

