Vad läser du denna vecka?

Om bara en liten stund skall jag gå till bussen för att åka in till Malmö och ägna mig åt nöjsamheter. Därför tänkte jag denna vecka prata lite om min aktuella bussbok. Det är en stillsam historia, om en tidigare bokhandelsanställd som reser från Sverige till Iowa för att besöka sin läsarvän och brevvän. Sara, resenären, och Amy har brevväxlat, och bokväxlat, i omkring två år när de bestämmer sig för att träffas. Sara ska bo två månader hos Amy.

Det blir inte riktigt som Sara tänkt sig, alls, överhuvudtaget, det minsta lilla. Amy är död, och Sara, som turist i det lilla samhället, blir en sevärdhet i sig själv. Hon tas emot med vänlighet, visst gör hon det, men ingen vet riktigt vad de ska göra med henne. Och ingen inser att Amys gasspis är ett mysterium för den som bara hanterat svenska elspisar tidigare.

Men stillsamma, försynta Sara, en trevlig bekantskap som jag gärna skulle umgås med i verkliga livet också, visar sig på ett stillsamt sätt vara en kvinna med driv, och hittar ett sätt att sysselsätta sig. Och samhället.

 

Det är en stillsam historia som snarare pågår än utspelar sig, och helt perfekt som bussbok.

Vad läser ni denna vecka?

8 thoughts on “Vad läser du denna vecka?

    • Åh, det är en perfekt illustration av dubbla känslor det där – en bok som bara blir bättre och bättre och nästan är slut! Jag blir helt matt efter en sån pärs! Ser fram mot nästa söndag när jag får veta vilken bok det blir sedan =)

  1. Jag har inte kommit så långt, har för en gångs skull inte haft tid att läsa så mycket (!!!!) men helt klart lovande.

    Jag läser mycket deckare. Mycket är snabbskrivet skit, de undviker jag, men det har kommit en drös riktigt bra författare de senaste åren. Belinda Bauer och Ann Cleeves till exempel. Och jag tror Peter May hamnar i den senare kategorin.

    • Snabbskrivet skit har jag väldigt dåligt tålamod med, och deckare är betydligt mer svårskrivet än vad många författare tror. Men de som är bra är ofta väldigt bra, alla känslor och alla emotioner som det finns utrymme att spela ut i en sådan berättelse gör de bra dynamiska. Ska kolla upp May vid tillfälle, men väntar tills du läst lite mer😛

      • Om du är sugen på bra deckare så har jag stenkoll på vad som ges ut. Läser man 2-3 i veckan så får man det.🙂
        Jag tipsar gärna. En liten lista, kan det vara intressant?

Hur tänker du kring detta?

