Att tipsa om kultur

Vi är många som gläds åt den möjlighet att snubbla på nya oväntade kulturupplevelser tips från andra människor innebär. Ni vet den där boken någon läst och skrivit upp på Personalen Rekommenderar-tavlan, den där filmen som berörde någon så djupt att hen inte kan låta bli att prata om den, utställningen på ett litet udda galleri som knappt hade råd med annonser etc. Nya perspektiv, nya genrer, nya författare, konstnärer och artister vi inte hade någon aning om att de ens existerade dyker upp på vår horisont.

Ibland passerar dock en liten tanke genom mitt huvud, när jag tittar närmare på det som tipsats om, en liten tanke som frågar sig (eller mig, eller oss båda) huruvida tipsaren tipsade om något som gav hen glädje och förtjusning, eller om tipsaren tipsade om något som hen hoppades skulle ge hen lite kulturcred. I synnerhet dansar den omkring, den där lilla odågan till tanke, när jag frågar tipsaren om vad det är som gör verket så underbart och får ett sånt där generellt, svävande svar som antingen brukar innebära att personen i fråga läst Wikipedia-artikeln i ämnet och inte mer, eller att det är ett tag sedan personen läste/såg/hörde verket och inte riktigt minns, men minns känslan.

Men låt inte min snobbiga vanvördighet stoppa er, tipsa mer! Tipsa mig, och tipsa andra. Tipsa alla, vet ja! Jag vet hur mycket jag själv uppskattar det, oavsett varför tipset ges, jag älskar nya perspektiv och nya infallsvinklar på saker och ting, obskyra, smala, subversiva, populärkulturella, lättsamma, högkulturellt kritikerhyllat och allt därtill.

 

4 thoughts on “Att tipsa om kultur

  1. Kulturcred, ja. … Inget jag skaffar mig det här jullovet. Mellan skrivande om läxor, Qualis-rapport och julfirande läser jag the Mazerunner, If I stay och spelar Betapet. Båda böckerna har klar elevappeal och sin diskreta charm, men jag uppfattar ingendera som stora läsupplevelser. En film vi sett och gillat var Argo, annars har det inte varit mycket TV här. Vad läser du?

    • Jag fick, i väntan på att älskade SF-bokhandeln i Malmö ska få in nästa del i Yasmine Galenorns Otherworld-serie, mig rekommenderad (av en av de fantastiska bokhandlarna i bokhandeln) en Urban Fantasy-serie av Ilona Andrews. Första boken heter Magic Bites, och hittills är den väl berättad, väl skriven och fullständigt förtjusande. Jag har precis avslutat Tango för vilsna själar av Lucy Dillon (blogg om den snart) och har återvänt till Bordertown. Långt efter alla andra har jag också äntligen fallit för Downton Abbey, så jag ser ikapp från första säsongen. Så inte mycket finkultur, men väldigt mycket fin kultur.

Hur tänker du kring detta?

