#Boktolvan 2015

Nu

Nu är det dags

2015 är året då Morrica, inspirerad av enligt O, ger sig i kast med Boktolvan!

Tanken är att 12 böcker av lika många föfattare ska läsas under 2015. 2014 stannade det vid 5, så det kan bara bli bättre.Helt ärligt har vissa namn stått på den här listan i flera år, men jag hyser ändå en tanke om att läsa något av dem. De är trots allt författare jag vill läsa något av. Några namn är nya för i år, andra har försvunnit (de är då de brukar bli lästa) och det de har gemensamt är att de är författare jag tycker att jag borde läsa, eller helt enkelt vill läsa. Vill går före borde i många fall.

Så, här är min lista, med fokus på vill:

Amanda Palmer

Niall Williams

Lars Lerin

Carl-Michael Edenborg

Lena Andersson

Donna Tartt 

Michel de Montaigne

James Dashner

Lena Dunham

Elizabeth Scott

Christine Denniston

Eddie Izzard

Gott Nytt Bokår på er alla!

8 thoughts on “#Boktolvan 2015

  1. Vilken härlig lista.🙂 Dashner håller jag som sagt på med själv. Är inne på andra boken nu. Blir kul att höra vad du tycker. Montaigne läste jag för många rackarns år sedan och jag har hans essais i två volymer. NU fick jag lust att återupptäcka och se om franskan fortfarande räcker till.

    • Ja, det var så Dashner hamnade på listan, tack så mycket! Montaigne har jag mött snuttvis så många gånger i antologier och referenser att det känns rimligt att ta reda på vad han faktiskt var för en filur mer i helhet. Kommer dock läsa i engelsk översättning, franskan är för vinglig för dylika äventyr.

    • Han är ju fantastisk i andra sammanhang, och de texter jag läst av honom har varit skarpa, välformulerade och betydelsefyllda, jag tror inte han gör mig besviken.

      Tack för initiativet!

  2. Ping: #Boktolvan 2015 blir 13 | You're no different to me

  3. Ping: Med fransk anknytning | You're no different to me

Hur tänker du kring detta?

