Årsskiftet närmar sig

Ja, jag vet, vi står på tröskeln till maj, inte juni, det är en hel månad kvar innan vi sjunger om hur den blomstertid nu kommer, men det är en månad som passerar i rasande tempo, en månad som börjar med en helgdag, snart följd av ytterligare en, tätt följd av en klämdag, en månad då allt det där som inte hunnits med ännu under läsåret måste hinnas med samtidigt som våren och försommaren lockar med varma, ljusa kvällar som gjorda för allt annat än att sitta med näsan i böcker och tangentbordet i knät.

En överfylld tid, många saker pockar på uppmärksamhet, lockar och drar, och vips är månaden förbi, och terminen och läsåret oåterkalleligen över.

Det är också den tid när jag och många lärare runt om i landet börjar lägga grunden för förberedelserna inför nästa år. Alla de utvärderingar som dyker upp i maj ingår i det arbetet, All den dokumentation vi gjort under läsåret syftar fram mot den här perioden, både som underlag för de omdömen och betyg som sätts, och som underlag för nästa läsårs planeringar.

Och så den allra roligaste delen för en språklärare: böcker som skall läsas och studeras och arbetas med nästa läsår införskaffas och jag börjar läsa, börjar samla kringmaterial, göra research och fundera över hur respektive bok ska presenteras. Men först av allt läser jag böckerna, dyker in i böckerna, ger mig hän och låter mig dras med av berättelsen och noterar bara i bakhuvudet mönster, vinkar, ledtrådar och saker värda att notera som efter nyåar kommer att lyftas i klassrummet.

Gott slut 14-15!

Hur tänker du kring detta?

