Det pratas väldigt mycket om omotiverade elever, om bristande motivation som orsak till bristande studieframgångar, som bristande motivation som orsak till vinglig närvaro, om bristande motivation som orsak till klassrumskaos.
Det vete tusan om det är så. Mer än i undantagsfall.
Nej, motivationen finns där, i de allra flesta fall. Det är roligt att lära sig saker, det är roligt att visa upp kunskaperna, det är roligt att imponera, att göra rätt efter att ha gjort samma misstag hundra gånger efter varandra, att dela med sig av sin kunskap, att bli konsulterad och tillfrågad. Det är helt enkelt roligt att gå i skolan.
När det fungerar. När det finns en struktur som håller, rutiner att tryggt falla in i, lugnet i att veta vad som förväntas av en, att veta vad som händer i morgon, nästa vecka, nästa månad. Och det gäller inte bara från skolans sida. Eleven behöver också ha ordning på sin studiestruktur. Hen behöver ha koll på penna och papper, på schema, på böcker, ha med sig rätt böcker, ha koll på läxorna, restiderna, alla stenciler, blanketter, ifyllningsövningar, informationsblad. Hen behöver ha koll på sin plats i gruppen, på vad som pågår i gruppen, på lärarens förväntningar, på lärarens humör, på hur hen ska göra det hen förväntas göra. Hen behöver förstå och hantera olika ämnesspråk, olika studiestrategier, olika lektionsupplägg, olika förväntningar på hens studieteknik.
Så många gånger är det strukturen som behöver komma på plats, för att släppa fram motivationen i ljuset, och det sker inte av sig själv. Vi lärare måste hjälpa varenda elev med detta. Vi måste jobba explicit med struktur, med vår struktur, med skolans struktur och med elevens egen struktur, så att eleven får utrymmet att slappna av och vara nyfiken, ivrig, frågvis, uttråkad och ändå känna att hen vet var hen är, och vart hen är på väg och förberedd för vad som än väntar när hen är där.
Skulle vilja lägga till ordet systematik. Det är ju det du beskriver ovan.
Nej, det är det inte, men jag förstår hur du tänker.
Jag skriver under på den här texten! Tack för att du så bra och tydligt satte ord på det jag själv tänkt!
Tack själv för att du säger det
Struktur ger trygghet och möjlighet till utvikelser – så långt håller jag med. Men motivation är ingen självklarhet, det är inte alltid roligt att lära, ibland är det inte ens roligt att kunna. Det är ett komplext yrke vi har. Då behöver det finnas utrymme för många parallella sanningar.
Nej, motivation är ingen självklarhet, men brist därpå kan ha sin rot i många olika saker. Bland annat brist på struktur. Det ena utesluter inte det andra, i många fall samspelar de som du säger i en komplex menuett
Klokt och sant. 🙂