Bokfrågornas ABC

Jag ligger långt långt efter, men ska göra ett ärligt försök att komma ikapp i Bokfrågornas ABC. Först har vi bokstaven V:

Väder är centralt i april. Vissa dagar har vi fått pröva på alla årstider under samma dag. Har du läst någon bok där vädret har stor betydelse?

History of the World in 10 ½ Chapters av Julian Barnes tar sin början i Noaks ark. Det är ett elände där i början, vi får t ex förklaringen på varför många mytologiska varelser och djur helt enkelt inte finns bland oss längre. En fantastisk historia, väl värd att läsa både en och flera gånger.

Förra veckan firades Världsboksdagen. Lite sent vill jag att du uppmärksammar den genom att berätta om en eller flera böcker inom den spretiga genren ”världslitteratur”.

Eeeeh, va? Google är än en gång min vän och visar mig vägen till ”Macondo vägvisare till världslitteraturen”. Tydligen är det ”skönlitteratur från AFRIKA, ASIEN, LATINAMERIKA och MELLANÖSTERN” som ingår i världslitterauren och lättdistraherad som jag är börjar jag genast fundera över vad man kallar resten av litteraturen, och om alla delar av Asien t ex ingår i området eller bara de delar som ofta betraktas som pittoreskt exotiska.

Jag bestämmer mig för att chansa på att det är hela Asien och väljer Kenzaburo Oes A Personal Matter som berättar om den stillsamma och inte helt självklart okomplicerade relationen mellan en far och ett mycket speciellt barn.

I Himmel och helvete av Jón Kalman Stefánsson spelar havet en huvudroll. Har du läst någon annan bok som utspelar sig i eller vid något av världshaven?

Sjóns Fisk och kultur är en speciell historia, vars huvudkaraktär väcker omväxlande irritation och sympati. Ibland båda på en gång i en förvirrad blandning. En speciell historia, som sagt.

Vänskap är viktigt. Det är också ett vanligt tema i böcker. Vilken bok har du läst som berättar om en speciell vänskap?

Vänskapen mellan Sam och Frodo får Sam att begå stordåd. Trots att han egentligen längtar hem mest hela tiden och inte alls har någon lust att ge sig ut på äventyr slåss han mot jättespindlar och övervinner både sin rädsla och sin hunger för att hjälpa sin herre och vän att genomföra sitt uppdrag.

2 tankar om “Bokfrågornas ABC

  1. Världsliteratur är ett riktigt konstigt begrepp, håller med. Lite pittoreskt och udda verkar vara ett krav…

    Sam och Frodo ja, det är verkligen en speciell vänskap!

Hur tänker du kring detta?