Århundradets reform

Det börjar närma sig nu, datumet när århundradets reform slår till. Skola 2011, visst är det rätt spännande? I många kommuner runt om i landet pågår uppladdningen för den utbildningsvåg som ska skölja över skolan för att reformen ska bli verklighet, bloggare bloggar, media… har förvånandsvärt lite att säga om saken, ännu så länge… och politikerna tycks ha intagit en avvaktande hållning.

Det som bekymrar mig i detta är dels de kommuner som inte tycks satsa på utbildning inför detta nya – jag vet inte om de tror det kommer att gå av sig själv, eller om de tänkt låtsas som om reformen inte ägt rum – och hur ekonomin i skolorna runt om i landet ser ut. Var kommer pengarna ifrån? Kommer det pengar, eller förväntas skolorna fortsätta på samma magra budget som redan nu visar sig otillräcklig?

18 tankar om “Århundradets reform

  1. Ja, pengar och tid. Tid är pengar… Förutom att läsa och diskutera vad som egentligen står i de nya bestämmelserna i Skollagen så ska det ju finnas tid till att läsa in de nya kursplanerna och lära sig ett nytt betygssystem. Ett par veckors extra utbildning inom tjänsten känns inte alls orimligt i år…

    • Tid är definitivt pengar, för pengar köper man tid – tid till fortbildning, tid att uppfylla de nya kursplanerna, tid att lära sig det nya betygssystemet.

      Jag får nog fortsätta undra vem det blir som betalar i slutänden, och hoppas att det inte ännu en gång blir eleverna.

  2. Tycker tyvärr att det jag sett av kursplanerna inbjuder till mycket tolkning, så fortbildning lär vi definitivt behöva. Vår lär dröja dock då riktlinjerna angående introduktionsprogrammen kommer tidigast i mars.

  3. enligt O, jag har tänkt så mycket på den nya gymnasiereformen och vad som händer med de nyanlända eleverna som inte når målen i år 9. Kan du inte berätta mer när du vet?

    När det gäller tid, pengar och kommunernas utbildningssatsning inför nya läroplanen så tror jag att man ligger lite lågt tills man vet hur stort Skolverket satsar på utbildningar och kurser. Det verkar som att kommunerna har höga förväntningar på att det ska komma mycket ”ovanifrån”. Själv läser jag allt jag kommmer över men det är ju jag det.

  4. Jaha, man hinner inte vända ryggen åt några dagar, så kommer en intressant diskussion upp. Regeringen har faktiskt avsatt 225 mkr till Skolverket för att informera om de nya som komma ska. Vad jag vet har man varit ute hos huvudmän och rektor mfl.

    Och eftersom också jag har roadshower om den nya lagen och hur man ska tillämpa den har jag förstått att de unga juristerna bara pratar pragraferna upp och ned och tolkning på juridiska. Och det är ju inte mycket till hjälp när ni står inför det största RUT- Och ROT-projektet sedan 1962.

    En förskola som är en ny skolform med en förtydligad läroplan Lpfö98. Grundskolan med ny läroplan Lgr11 som innehåller både mål och riktlinjer samt centralt innehåll i ämnena. Kunskapkraven per betygssteg vet vi inget om eftersom Skolverket sitter och jobbar med dem. De fick bakläxa av regering på det de föreslog i SKOLA 2011.

    Och så löken på laxen Gy11, med 18 nationella program med 12 yrkesorienterade och 6 nationella behörighetsprogram för högskola och universitet. De begåvas med ämnesplaner likt grundskolans kursplan men får behålla Lpf94. Och studentexamen införs efter 42 år. Med krav på gymnasiearbetet och examensmål. Första kulle kommer ut 2014.

    Har ni satt i halsen än över allt nytt?

    • Varför skulle man sätta i halsen? Förstår inte alls.

      Det jag hoppas på mer än något annat är att det ska finnas en genomgående tanke, att läroplanen för förskolan skall ha grundskolan i bakhuvudet, och att läroplanen för grundskolan ska ha gymnasiet i bakhuvudet.

      • Ja men, den har förskolans som förtydligades om att lintottarna ska lära sig matte och språk innan den kravlar sig upp i skolbänken.

        Och Lgr11 har väl tydligare krav på vad ungarna ska lärar sig. Det är inte fritt valt arbete för lärarna längre innehållsmässigt. Men HUR lärarna gör det är det fritt fram för. Så lite reglering och lite lösa tyglar.

Hur tänker du kring detta?