Om Iain Banks

Iain Banks är en av mina favoritförfattare, en av de författare jag alltid återkommer till. En av de författare vars böcker jag stryker under i, kommenterar i, hänvisar till. En av de författare vars klokskap genomsyrade allt han skrev, en av de författare som ständigt påverkar min världsbild. De världar han beskriver, oavsett var i universum de befinner sig, hur den politiska situationen ser ut, hur varelserna ser ut, vilka traditioner de än har, ger insikter för ett liv i den värld vi alla lever i.

Hans död i cancer lämnar mig bedrövad och förkrossad med en akut längtan att omedelbart läsa om the Crow Road.

Hur tänker du kring detta?

