Inte heller ett inlägg i genusdebatten

Bara en liten reflektion jag gjorde när jag duckade för solen för att ta mig upp till busstationen i dag:

Om man tänker sig kvinnligt och manligt som motpoler och framställer det lite grafiskt kan det se ut ungefär så här:

MM___M___MK___MKMK___KM___K___KK

och sen kombinerar det med den normalfördelningskurva som är populär i debatten, och ser ut ungefär såhär:

så blir det så att de som är MM, dvs jätteväldigtultramanliga, och de som är KK, dvs jätteväldigtultrakvinnliga, hamnar i utkanten av kurvan. Dvs de blir undantagen, de ovanliga, de som faller utanför normen, den norm som i det fallet utgörs av de som befinner sig på den steglösa skalan däremellan, där det finns pojkar i klänning, flickor i blåställ, kvinnor som älskar kvinnor, kvinnor som älskar män, män som älskar kvinnor och män som älskar män, och där män som älskar kvinnor och män är lika vanliga som kvinnor som älskar kvinnor och män. Där den som rör sig mellan könen, MKMK, som går från det ena till det andra, socialt, medicinskt, biologiskt, hela tiden eller då och då, inte är ovanligare än den som stannar i ett och samma kön större delen av tiden och känner sig hemma där.

Och sen slog det mig att om man gjorde det, och rent av bloggade om det lite offentligt sådär, så skulle det nog inte uppskattas.

Så jag släppte tanken, och klev på bussen i stället.

6 thoughts on “Inte heller ett inlägg i genusdebatten

  1. Jag tycker nog att det liknar ett blogginlägg. Och ett mycket vackert och välformulerat sådant!

    Ha den bästa midsommaren – det är morricaväder i år.

    • Det är sånt väder Morrica uppskattar under midsommar – av många anledningar.

      Ett blogginlägg är det, men det är allt. Att skriva ett sånt här inlägg i genusdebatten… man skulle ju bli avpolletterad som galen *flinar skevt* jag menar, blotta tanken att heteronormativiteten försvaras så hett just för att den kanske egentligen är undantaget som ställs upp som norm och den nivå av aggressivitet som ibland uppvisas i någon mån skulle vara en indikation på att man är rädd att bli avslöjad som…. Nej, det skulle aldrig hålla, den dåre som antyder något sådant skulle bli rullad i tjära och fjärdrar.

      • Jag ser aggressivitet på olika håll och tror du skulle klara dig ganska bra genom en lynchning

        Å andra sidan – en liten kölhalning har väl ingen dött av?

        • Även om jag skulle klara mig fint är lynchningar sällan särskilt trevliga tillställningar, i synnerhet inte för den som ställs ensam mot en mobb. Men ett och annat är värt den smärtan, visst är det så.

  2. Hej hej! Intressant tanke och jag gillar vart det vill sikta. Problemet här är att fördelningen manligt/kvinnligt troligen inte ser ut som en normalfördelningskurva. Jag skulle tro att det är närmare ”sanningen” att plotta grupperna män och kvinnor för sig kring en normalt manlig man och en normalt kvinnlig kvinna och sen lägga kurvorna över varandra – vilket skulle ge ett utseende ungefär som en varning för gupp-skylt.

    • Kanske det – om man önskat göra ett inlägg i genusdebatten och valt att förbli övertygad om att det finns bara två renodlade kön. Det jag skrivit här, å andra sidan, är snarare att betrakta som en kommentar kring hur självmotsägande det ofta blir när normalfördelningskurvan brukas som slentrianargument i sammanhanget.

Hur tänker du kring detta?

