Datoranvändning förändrar läsförmågan

Lärarnas Nyheter berättar om en forskningsrapport (som jag tyvärr inte hittar någon länk till) från Göteborgs universitet, där resultaten indikerar att ökad datorisering av hemmen påverkar elevers läsförmåga. Pedagogikprofessor Monica Rosén berättar i tidningen om hur datoranvändning ändrar barnens läsvanor på ett sådan sätt att de inte utvecklar sitt läsande på samma sätt som tidigare:

Det finns ett negativt samband mellan ökat datoranvändande och frekvensen nöjesläsning och bibliotekslån av böcker på fritiden, säger pedagogikprofessorn Monica Rosén som ligger bakom studien.

Det är inte säkert att detta är ett problem.

Informations- och kommunikationsteknologin har kommit en lång väg sen Luther spikade sina teser på kyrkdörren. Krösa-Major, skillingtryck och journalfilmer har alla spelat sin roll i utvecklingen som nu börjar passera text tryckt på papper (en teknologisk revolution på sin tid!) och röra sig mot en annan form, vilket i sin tur ställer andra krav på mottagaren.

Björn och Richard Gatarski skriver mer om denna utveckling, medan Christermagister ser det från ett annat håll.

Uppdatering: och Maths hittar länken till rapporten! Tack så mycket.

3 tankar om “Datoranvändning förändrar läsförmågan

  1. Pingback: Bokslukarmyten « You're no different to me

Hur tänker du kring detta?