En iPad-visionär

Måndagaftonen denna vecka planerar jag att, liksom bland andra Mats, tillbringa i Orkanenbiblioteket. Där kommer iPadvisionären Annika Persson, i sällskap med Karin Jönsson från Malmö högskola och Claes Magnusson från Malmö yrkesskola att skiftesföreläsa om just iPads i skolor. Mina frågor är legio:

Varför denna märkesfokusering? Är föreläsningen sponsrad av Apple? Kommer där att bjudas på äppelkaka? Innehåller denna i så fall gluten? Och hur skiljer sig en iPad-visionär (ni anar inte hur svårt jag har att inte skriva -missionär som av någon anledning ligger så mycket mer rätt för fingrarna i sammanhanget) från t ex en Android-visionär? Finns det överhuvudtaget Android-visionärer? Om inte, varför inte det?

I afton, klockan nitton, i Orkanenbiblioteket, får vi svaren. Jag tror det blir givande. Kom gärna fram och säg hej om ni är där. Jag är snällare än jag ser ut att vara.

Skiftesföreläsning #122: »Paddan – succé eller groda i skolan? Om läsplattor, IT och lärande«

.

.

NB: Jag är inte det minsta hånfull eller raljant, utan uppriktigt nyfiken.

12 thoughts on “En iPad-visionär

  1. Jo visst har äpplenismen, liksom entreprenörismen, en religiös bismak – och inte nån honungssöt sådan på min tunga i alla fall. (Och trots detta sitter jag och skriver detta på min iPhone…)
    Malmö är för långt bort, annars hade jag gärna hälsat…

    • Religiösa bismaker påminner lite om bikarbonat, gör de inte?

      Datorer är användbara saker, Internet är en rik och myllrande plats och Jobs gåva till världen är att han placerade fokus på den visuella upplevelsen, han gjorde den vacker och användarvänlig, även för den som inte är datornörd. Det är fullt rimligt att man gillar apple-produkter, de är vackra och användarvänliga. Men steget från att gilla till att predika är ett man bör tänka sig för innan man tar.

      • Min erfarenhet är att Ipad är mycket mer funktionell i jämförelse med andra produkter. Som du är inne på är apples produkter väldigt användarvänliga. I skolans värld lockar säkert användarvänligheten mer än något annat.

        • Absolut, funktionalitet och användavänlighet spelar stor roll, liksom den visuella upplevelsen. Och så finns den här känslan med att ha en iPad – känslan av att man är en del av den coola värld som är Apple. Och den är jag inte helt säker på att jag är riktigt glad åt att se paraderas oförblommerat i skoldebatten.

        • Föreställningar om status och hierarki är mänskligt, och de flesta som jobbar i skolan är också mänskliga. Jag tror också att jag är på rätt säker mark när jag säger att de flesta vill ha en mänsklig skola. Många har dessutom nyligen upptäckt Internettet och allt vad det innebär och befinner sig i det där nyförälskade stadiet när det är svårt att se några fel hos objektet, du vet. Apples produkter är så användarvänliga och tilltalande att de lätt slinker med i förälskelsen.

          Detta måste vi förhålla oss till, och inte i missriktad vänlighet låta de nyfrälsta predika sitt evangelium helt utan att ifrågasätta, källkritiskt granska och påvisa att där finns mer i detta än bara den glittrande ytan.

  2. En av de ledande företrädarna presenterar sig oblygt som evangelist. Frågan är om det skiljer sig från att vara missionär?

    Tar öppenheten udden av kritiken?

    Vi ses!

    • Jag är övertygad om att det finns en finess med två olika beteckningar, och anar att en missionär nog inte skulle känna sig helt bekväm med att benämnas evangelist och omvänt.

      Öppenheten tar inte udden av kritiken, inte det minsta. Snarare gör den behovet av att prata om problemet tydligare.

      Det gör vi!

  3. Ping: Läxor, IKT och Flipped classroom « Fredriks blogg

  4. Ping: Bokslukarmyten « You're no different to me

Hur tänker du kring detta?

