Tråkigt i skolan

Även pojkar borde få känna glädje inför skolstarten skriver Mats Olsson på Newsmill. I ärlighetens namn kan det hända att det är Newsmills rubrikmakare som står för just den formuleringen, jag vet inte säkert, men den fångar andemeningen i texten hyggligt. Men det som verkligen fångar mitt intresse i texten berör unga människor av alla kön:

Bakom fasaden av nya skolväskor och pennskrin anar de att mönstren från förskoletiden kommer att upprepas i skolan – nu i mer raffinerad form och med högre krav på självreglering. De korta och ibland plågsamt innehållslösa förskolesamlingarna riskerar att ersättas av oändliga lektioner med samma isande brist på engagerande material.

På Mats blogg diskuterar vi denna viktiga aspekt – många elever upplever många långa delar av skolåret som fullständigt urtråkiga, och de väljer olika strategier för att hantera detta. Om jag inte helt missuppfattar saken rör sig våra funderingar i riktning mot att de elever som skapar små lokala kaosfickor där de fördriver tiden med att leva om och går på små bärsärkargångar då och då må vara de som hörs och syns, men att det finns god anledning att vara uppmärksam även på de elever som döljer sin frustration bakom artiga kronprinsessleenden.

Jag hoppas att vi också  kommer att röra oss i riktning mot att fundera kring om det verkligen är en naturlag att en stor andel av lektionerna måste vara stentråkiga. Jag är inte helt säker på den saken.

4 tankar om “Tråkigt i skolan

  1. Jag hade en vag förhoppning om att diskussionen på Newsmill till sist skulle handla om innehåll och arbetsformer.

    Min naivitet är närmast obotlig. Som vanligt är det mer spännande att fördela skuld!

    Tack för att du lyfter debattnivån!

    Alltid!

    • Tack! Så snällt sagt, jag blir helt varm i min kalla själ.

      Det är ett evigt dilemma detta med skuld och ansvar – men hur vi än vänder oss så kommer vi inte undan det faktum att om vi lägger kraften på att hysta omkring skuld härs och tvärs istället för att lägga den på att axla vårt respektive ansvar, då har vi problem. Särskilt när det gäller skolan.

  2. Mycket intressant det där och tack för öerhört intressanta blogginlägg!
    Du förgyller mitt pendlande mellan jobb/skola/hem varenda dag!

    … Sen vill jag även passa på att återigen poängtera att jag inte tror att man kan ha tråkigt när man har dig som lärare, oavsett om det är på ”distans” eller i en lektionssal… Du lyfter verkligen lärandet till en helt ny nivå!

    • Åh kära söta, tack, så oerhört vänligt av dig att säga så! Jag försöker verkligen hålla liv i lektionerna, ty det finns inget bedrövligare i skolvärlden än att sitta av tid för att man ska sitta av tid. Det gläder mig innerligt om jag lyckas då och då.

      Jag hoppas du trivs på din utbildning, jag är så glad att du gav dig på den. Du kommer att göra skillnad i världen.

Hur tänker du kring detta?