Med anledning av morgonens överhörning på bussen

Jag menade inte att tjuvlyssna, men eftersom jag stod precis intill er så råkade jag höra ändå, och det jag hörde gjorde mig lite bekymrad.

I skolan går man för att få möjlighet att lära sig både det ena och det andra, om ämnen av allehanda slag. När du slår upp boken för första gången kan det hända att allt ser komplett obegripligt och jättesvårt och konstigt och underligt ut. När du sitter där på första lektionen kan det hända att du tänker att ‘jisses, det här kan jag verkligen ingenting om’ och det är i sin ordning.

När läsåret är över kommer du att kunna mycket mer om saken. Du kommer att titta på det som ser helt obegripligt konstigt ut när du slår upp boken första gången och det kommer att vara välbekant och rent av enkelt.

Och kära unga människa, elev på okänd gymnasieskola någonstans i Lund eller Malmö, din lärare vet att det funkar så. H*n förväntar sig att du ska jobba på, fråga om det du inte förstår eller vill lära dig mer om, prova, misslyckas, lära dig av misslyckandet och prova igen, och ha lärt dig det som står i betygskriterierna när läsåret går mot sitt slut, inte att du ska kunna det redan nu när året precis har börjat.

Så knöla ner de där kriterierna längst ner i väskan, det är lärarens väganvisningar och inget du behöver bekymra dig om just nu. Öppna istället din bok en gång till och titta på alla de där obegripligheterna, och gläd dig åt att snart, mycket mer snart än du föreställer dig, kommer de att vara begripligheter för dig. Visst är det lite spännande?

 

4 tankar om “Med anledning av morgonens överhörning på bussen

  1. Kunskap ska bjuda motstånd, annars lär du dig inget. Då är det viktigt att du lär dig ordet ”varför”. Om jag ska tro Zaremba kan eleverna ord som demokrati är bättre än diktur. Bra, men varför? Då blir det blankt. Här har lärarn ett stort uppdrag att lära ifrågasättande och kritiskt tänkande.

    • Det blir inte mycket lärande överhuvudet taget om man går omkring och ägnar dagarna åt att oroa sig över att man inte redan kan det man ska lära sig, och är rädd för att ens okunskap ska bli upptäckt och ”avslöjad” istället för att lära sig det. Jag är inte säker på om du menar att lärarna behöver lära sig att ifrågasätta eller om du menar att lärarna behöver lära ut ifrågasättande, skillnaden är betydelsefull, men det är jag säker på är att i en skola där elever tror att de måste kunna redan istället för att veta att de har lov att lära blir det inte mycket kunskap som utvecklas.

      • Jag menar att eleven måste lära sig att ifrågasätta samt att lärare måste bjuda motstånd när frågor diskuteras. Lite som när du får ett elevsvar och tycker det låter otydligt, hur tänker du här. Att utmana är viktigit för att erövra kunskap. Samtidigt kan man aldrig allt från första dagen utan det är ett faktabygge dag för dag. Även som vuxen.

        • Man kan ju inte det. Ingen kan allt från första dagen. Inte i något sammanhang. Ändå tycks allt fler unga människor tro att de behöver ge intrycket av att kunna redan från första dagen för att ens komma i fråga för de högre betygen.

          Det är en bekymmersam utveckling.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s