Den läsande pojken

Rätt är den väg som fungerar. Den väg som leder till utvecklade färdigheter och uppnådda mål.

Det är inte mina kloka ord, utan Helena von Schantz slutkläm i Skolvärldens intervju med henne om ungas läsande.

Brister i läsförmåga gör tillvaron onödigt begränsad. Inte bara går personen miste om den möjlighet att vidga sina horisonter och sin erfarenhetsbas som läsning av bland annat skönlitteratur ger, h*n får svårare att hantera samhället som det är strukturerat i dag. Helena igen:

 Läsningen är nyckeln till allt – arbete, utbildning och kontroll över den egna tillvaron. Tänk vilket handikapp att inte förstå ett brev från Skattemyndigheten, säger hon.

Folkhögskolebibliotekens blogg är också inne på temat läsförmåga:

Kan man påverka en vuxens läsförmåga? Ja det är en fråga jag ställt mej många gånger som folkhögskolebibliotekarie särskilt som jag, utifrån min horisont, ser en nedgång i bokläsandet.

Jag rekommenderar varmt båda artiklarna, och avslutar med en favoritklokskap från Falstaff Fakir:

Flitigt läsa gör dig klok, därför läs varenda bok

2 tankar om “Den läsande pojken

Hur tänker du kring detta?