Ny skollag

Klockan 16.oo i eftermiddag debatterar riksdagen och tar, troligen, beslut om den nya skollagen. Väldigt mycket fokus i den del av debatten som förts i media ligger på betygen och ordningsfrågorna, på förskolan, på lärarutbildningen och på vuxenutbildningen.

Själv känner jag ett pirr i magen, liknande det som det man känner när man närmar sig toppen på bergodalbanan och vet att man ska störta sig ner i djupet på andra sidan. Under de senaste åren har vi nämligen inom vuxenutbildningen sett en radikal förändring i deltagarprofilen. Eleverna är varken dummare eller slöare än de varit tidigare, egentligen, även om det vid ett hastigt ögonkast kan tyckas så. Däremot kommer de betydligt sämre rustade än de gjorde tidigare.

Bristande baskunskaper, obefintlig studierutin och i stort sett ingen studieteknik gör det svårt och tungt för eleverna att planera och genomföra sina studier. Det kräver övning att ta till sig information, att sortera den, att analysera den, sätta den i relation till det man redan vet och det man tar till sig från andra håll och så småningom omvandla den till kunskap.

Det gör mig sorgsen ända in i hjärterötterna att möta människor som gått nio år i svensk grundskola, och ibland flera år på gymnasiet också utan att ha fått lära sig hur man lär sig. Det gör deras väg till kunskap och bildning så mycket tyngre och svårare.

Så i någon mån hoppas jag att den nya skollagen på något magiskt vis ska kunna om inte helt råda bot på detta så åtminstone bidra till att de elever som kommer till vuxenutbildningen om några år rustats bättre av sina tidigare skolor. För om situationen idag ska bestå får vi ta och göra om studiemedelssystemet, både elever och vuxenskolor behöver mer tid på sig om vi ska göra grundskolornas jobb också.

Om några timmar vet vi. Nu passerar vi krönet och rusar ner i djupet.

Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih!

8 tankar om “Ny skollag

  1. Roligt med pirret, Morrica! Ett bra steg vore att ta bort studietekniken från svenskan och skärpa kraven på skolorna att lära sina elever att lära sig. Det skulle även påverka läromedlen som nu är märkligt tomma på studieteknik. Varje läsår borde starta med en redig injektion hur, när, var och varför.

    • Ja, studietekniken hör hemma i alla ämnen, eller snarare studietekniken borde binda samman alla ämnen och inte ses som något pliktskyldigt inslag i svenskan som snubblas över och viftas bort. Ditt förslag om hur man borde inleda varje läsår är ypperligt, tänk om det kunde få genomslag i varje skola!

    • För det första så är ett beslut bättre än detta dinglande som är just nu. För det andra så är jag positiv till att de kommunala skolorna såväl som friskolorna utsätts för striktare granskning och tvingas till större öppenhet – ju mindre risk för ytterligare ett Bjästa eller Yasmine-fall desto bättre. Dessutom hoppas jag, men det är bara ett hopp som jag ännu inte har något belägg för, på att det ska bli lite mer styr på saker och ting så att elever slipper sväva omkring i någon slags limbo i nio år utan istället faktiskt får lära sig att lära, och får en stabil grund av baskunskaper att ta avstamp ifrån, oavsett vilken skola de går på.

      • Det kanske är en lagfråga – jag vet inte.

        Om skolan går att styra så kanske det här är rätt väg. Risken finns att vi bygger upp en kuliss med en massa kontroller av oviktiga saker. Men jag har lagt undan min cyniska sida. Nu gäller det att tolka riksdagsbeslutet – Jag anar att medierna inte har prioriterat detta?

        • Inte så vitt jag noterat, nej, media verkar lägga fokus på annat, Söderhavsöresor och sånt livsviktigt. Antar att det finns ytterligare några kronor att kramar ur det där eländes bröllopet.

          De kommunpolitiker som har orimligt stor makt över och skrämmande lite kunskap om och insikt i skolan går att, i viss mån, styra med lagar, och framförallt med repressalier som kostar pengar. Det är en viktig del.

          Risken finns alltid att man bygger upp en fin kuliss och gömmer en förfärlig massa otrevligt och otillräckligt bakom den, det gäller skolan likaväl som mycket annat, det har vi väl fått belagt gång efter gång. Skolinspektionerna är inga gudar, även de bör hållas ögonen på, belysas och ifrågasättas och på allehanda sätt så långt det är möjligt hindras från att korrumperas, det är vårt jobb, men de är ett steg i rätt riktning. Kommunernas egenmakt är förfärligt destruktiv för ack så många unga människors utveckling!

  2. Att passera krönet – en spännande metafor! I alla fall om man åker bergochdalbana och sitter längstr fram i ett långt vagnsset. Då går det väldigt långsamt först eftersom stora delar av tåget fortfarande är på väg uppför backen…

    • Det gör ju det, det tar lite tid innan alla tagit sig upp men sen ökar farten raskt, så raskt att den räcker långt uppför nästa backe. Man hisnar, man tjuter, men man vet samtidigt att snart saktar vagnen in, man kliver ur på skrattigt darriga ben och återvänder till vardagen. Lite förändrad av upplevelsen, men i stort sett densamma som man var innan.

Hur tänker du kring detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s