Den doftrika försommaren

Mellan hägg och syren, och en stund därefter, fylls försommarluften med dofter. Blommande träd och blommande buskar är inte bara färger och ögonfägnad.

Det är ett smärre helvete. Jag har haft problem med starkt doftande blommor inomhus i många år, men i år har det eskalerat bortom rimlighetens gräns. Syrenhäckar driver mig halvkvävd över gatan, blåregnet på Södervärn i Malmö höll på att ta en ände med förskräckelse innan käraste syster förstod vad det var jag reagerade på och släpade i väg mig bort till fontänerna i stället.

Och mitt i detta går människor omkring parfymerade och rakvattnade i kläder tvättade med parfymerade tvättmedel och sköljda i parfymerade sköljmedel. Doftbombningen utomhus är förmodligen det som gör mig extra känslig nu, och jag längtar efter regn, höst och ytterkläder som stänger inne människors privata önskan att dofta på ett sätt som tilltalar deras egna näsor.

Jag säger inte alls att vi måste såga ner varenda syren och gräva upp varenda blommande buske, och inte heller att människor ska avstå från att dofta som de trivs med att dofta. Men kanske kan man tänka sig lite för om det är så att man t ex ska ut och åka buss, gå på bio eller restaurang? I begränsade utrymmen kan det blir rätt hög koncentration doftpartiklar per liter luft, och alla mår inte helt väl av detta.

.

10 thoughts on “Den doftrika försommaren

  1. Jag rekommenderar alla att prova parfymfritt tvättmedel. Ingen doft går upp mot den av rena fuktiga kläder.

  2. Det du beskriver är ett tungt vägande skäl till att jag har bestämt-inga doftljus i mitt kök. Tänder dessutom nästan enbart rökelse när jag är själv.

      • Jo, och i andras näsor alldeles underbar. Men som jag brukar säga till folk när jag frågar om deras matallergier ”Jag förgiftar inte folk som inte förtjänar det”.

        • Precis – det känns så fånigt att råka dräpa en ny bekant med en jordnöt, så man frågar. Rökelse är intressant, det skiljer sig så mycket från märke och doft!

  3. En förklaring till att du föredrar regn och rusk där, Morrica. Jag har en liknande känslighet men inte lika allvarligt. Parfym, rök och damm har jag väldigt ont av. Blommor är okej i rimliga doser. Tycker dock att det finns en mycket större medvetenhet kring det här. I skolan är det mer eller mindre självklart att skippa parfymen och hårsprejen.

    • Definitivt en delförklaring. Jag fick inga blommor alls av elever i år, i stället fick jag avocado, choklad och kaffekoppar. Det finns verkligen en större medvetenhet och sker en utveckling, men vi är inte framme än. De där blåregnen, de lär kosta pressbyrån en och annan kund. Mig, t ex.

  4. Jag passar på att tipsa om några produkter för parfymkänsliga och hänsynsfulla-Oliv sensitiv-serien. Parfymfri, svanmärkt och effektiv. Body Shop har en oparfymerad och parabenfri duschgel.

Hur tänker du kring detta?

